Wednesday 2 March 2011

MERLIMAU DAN KERDAU: BN LWN PAS

1.  Kempen pilihanraya kecil di dua Dewan Undangan Negeri (DUN) sedang rancak berjalan. Di Melaka, N27 DUN Merlimau dalam Parlimen Jasin dan di Pahang pula, N28 DUN Kerdau dalam Parlimen Kuala Krau.

2.  Kedua-dua DUN Merlimau dan Kerdau kosong akibat kematian wakil rakyat masing-masing iaitu Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan dan Datuk Zaharuddin Abu Kassim

3.  Di Merlimau, pertandingan dua penjuru antara Barisan Nasional (BN) dan PAS. BN diwakili oleh calonnya Roslan Ahmad, 44 tahun, Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian Jasin dipertaruhkan bagi mempertahankan kawasan tersebut manakala PAS pula diwakili oleh Yuhaizad Abdullah, 38 tahun, Timbalan Ketua PAS Negeri. Di DUN Kerdau, BN diwakili oleh Syed Ibrahim Syed Ahmad (Syed Ibra), 44 tahun, Naib Ketua UMNO Bahagian Kuala Krau dan PAS pula diwakili oleh Hassanuddin Salim, 43 tahun, Ketua Penerangan PAS Pahang.

4.  Seramai 10,679 pengundi dalam DUN Merlimau dan 8,999 pengundi bagi DUN Kerdau dijangka akan melaksanakan tanggungjawab mereka pada 6 Mac 2011 ini. Dalam PRU12 (2008) yang lalu bagi DUN Merlimau, BN menang dengan majoriti 2,154 menewaskan calon PAS Jasme Tompang dan DUN Kerdau BN menang dengan majoriti 1,615.

5.  Siapakah antara dua parti ini yang akan berjaya memenangi hati pengundi pada 6 Mac ini? Apakah BN berjaya mempertahankan kedua-dua DUN berkenaan atau apakah PAS yang semakin merosot sokongan rakyat akan berjaya?

6.  Yang jelas kelihatan dalam kempen di kedua-dua DUN tersebut, BN terus mendapat tempat di hati pengundi. Jentera pilihanraya yang dibentuk nampaknya berjaya digerakkan sepenuhnya.

7.  Semoga Syed Ibra akan terus berjaya mengibarkan bendera BN untuk meneruskan perjuangan agama, bangsa dan negara.

8.  Hidup BN...!!

No comments:

Post a Comment