Tuesday 8 March 2011

JANGAN CUBA BERMAIN API

1.  Sidang Parlimen, Penggal Keempat Majlis Parlimen Yang Ke 12 telah pun dirasmikan oleh DYMM Seri Paduka Yang diPertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin semalam. Makam bermulalah perbahasan oleh Ahli-Ahli yang Berhormat sehingga 7 April, 2011.

2.  Tuanku telah bertitah bahawa isu-isu asas dan penting jangan lagi ditimbulkan. Isu-isu kedaulatan Raja-Raja Melayu, kedudukan Islam sebagai agama rasmi Persekutuan, kedudukan istimewa orang-orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak serta kaum-kaum lain, kewarganegaraan, hak asasi kaum, dan lain-lain isu yang telahpun termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan hendaklah tidak dipersoalkan lagi.

4.  Begitu juga jangan ditimbulkan perkara-perkara yang tidak benar dan berunsurkan fitnah yang boleh membawa kerosakan dan kemudaratan kepada agama, bangsa dan negara.

4.  Titah Tuanku ini adalah rentetan peristiwa dalam sidang Parlimen yang lalu dimana ramai Ahli-Ahli Parlimen telah membangkitkan isu-isu sensitif dan berkelakuan tidak normal yang telah menimbulkan keresahan, kerisauan dan kebimbangan rakyat.

5.  Sebagai Ahli Parlimen yang telah dipilih oleh pengundi-pengundi, dia hendaklah membawa isu-isu yang berkaitan kawasan masing-masing untuk dibahaskan di Parlimen dan mendapat pandangan balas bagi kebaikan rakyat di kawasan.

6.  Jangan lagi ada hendaknya Ahli-Ahli Parlimen yang cuba bermain api, berfikiran sempit dalam kelompok kaum, berkelakuan seperti sarkas di zoo, menjerit-jerit, melompat-lompat, berdemonstrasi dan sebagainya, yang mengenepikan etika, disiplin dan sopan santun.

8.  Jika ada lagi sedemikian, pengundi-pengundi di kawasan berkenaan hendaklah mengenepikannya dalam PRU akan datang.

No comments:

Post a Comment